Nieuwsbrief 2013 Stichting Lily

Beste vrienden,

Het is alweer even geleden dat de laatste Nieuwsbrief is verschenen. Wij hebben intussen niet stilgezeten; we hebben (internationale) musea bezocht, contacten gelegd, de collectie laten digitaliseren en tentoonstellingen opgezet. Maar voordat we hier dieper op ingaan iets anders: Frieda Stegeman is per januari 2013 afgetreden als bestuurslid. Dertig jaar heeft zij met enthousiasme en betrokkenheid in Lily geïnvesteerd, maar ze wil het nu rustiger aan doen en haar energie anders verdelen. Ze kijkt terug op mooie jaren, met voor haar als hoogtepunt de tentoonstelling van 36 portretten van Tibetanen in Musée Alexandra David-Néel, Digne-les-Bains (zomer 1998). Wij danken Frieda voor haar enorme inzet en alles wat zij voor Stichting Lily heeft gedaan en zullen haar node missen. Maar al is zij niet meer in functie als bestuurslid, als vriendin blijft ze nauw betrokken bij het wel en wee van de stichting.

TENTOONSTELLINGEN

De tentoonstelling Lily Eversdijk Smulders bij de Inuït in Museum Volkenkunde Leiden (oorspronkelijk gepland tot 11 januari 2009, maar uiteindelijk verlengd tot 17 oktober 2010) werd goed ontvangen en we hebben veel Vrienden mogen ontmoeten op de Vriendendag in juli 2008 en bij de dubbellezing van Ella Andriesse en Cassandra Carmio voor de vrienden van Museum Volkenkunde in april 2010. Museum Volkenkunde is in principe wel geïnteresseerd in een nieuwe galerietentoonstelling van Lily portretten, maar vanwege diverse werkzaamheden, o.a. de heropening van de Indonesiëzaal eerder dit jaar, wordt dit nog even uitgesteld.

SieboldHuis, Leiden
We zijn verheugd dat het SieboldHuis in Leiden van 13 juni t/m 25 augustus 2013 vijftien Japantekeningen van Lily, gecompleteerd met andersoortig Japanmateriaal, heeft laten zien. Het museum is gewijd aan Philipp von Siebold (1796-1866), die als arts in dienst van de Nederlandse overheid van 1823 tot 1829 op het Japanse Deshima verbleef, en toont de Japanse objecten die hij verzamelde. De tentoonstelling van Lily zal gelijktijdig met de tentoonstelling Het Snoer der Ontferming, Louis Couperus en Japan plaatsvinden. Louis Couperus (1863-1923) en Lily Eversdijk Smulders (1903-1994) waren allebei zeer bereisd en lange tijd aanwezig in het vooroorlogse Japan, Lily 15 jaar later dan Couperus, maar in eenzelfde periode, vanaf het voorjaar tot eind oktober. Naast tekeningen en dagboeken liet de expositie ook uitklapboekjes, envelopjes, geldzakjes en andere objecten die Lily in Japan verzamelde zien.

FOTOARCHIEF

We kunnen melden dat na het digitaliseren van alle tekeningen van Lily, ook het digitaliseren en registreren van de dia’s van Lily is afgerond. Er waren 1229 dia’s, waaronder zeer interessant historisch materiaal. Volgende project wordt het scannen van haar negatieven. Dit zijn er nog eens rond de 2000. Alle materiaal zal te zijner tijd via de website toegankelijk worden gemaakt. Het werk van Lily zal daarmee weer nieuwe generaties kunnen bereiken.

bestuur

Bestuur Tekeningenverzameling Lily Eversdijk Smulders Stichting